Header img

Itävalta – Missä me käytiin

26/07/2017

Edellisessä Itävalta -postauksessa kyselin kiinnostaisiko teitä nähdä, mitä muuta me formuloiden lisäksi nähtiin Itävallassa ja kiinnostusta tuntui olevan. Tässäpä olikin sitten tällainen turistipostaus Wienin matkailijoille. En sen kummemmin selittele kohteista vaan annan kuvien puhua puolestaan.

Majoituttiin Wienissä Ibis Styles Wien City hotellissa, joka sijaitsi kauempana kaupungista. Päädyttiin hotelliin oikeastaan siksi, että se vaikutta kivan modernilta ja ainakin näin kuumaan vuodenaikaan oma ilmalämpöpumppu oli huoneessa aika ehdoton juttu. Huoneen sisustus oli hieman erilainen ja kieltämättä lasiseinäinen suihku aiheutti hilpeyttä ainakin Mr. Glowssa. Puhumattakaan vessasta, jossa lasiseinät oli sentään huurrettu, mutta ylä- ja alareunasta avoin ja melkoisen kaikuva tila. Vessassa asioimisen siis kuuli kyllä aivan varmasti koko huoneessa. Aamupala hotellilla oli sen sijaan aivan loistava. Joka aamu tuoreita lämpimiä sämpylöitä (montaa sorttia), lämpimiä kroissantteja, hedelmiä, smoothieta, soijajugurttia ja nutellaa. Yhtenäkään aamuna en kaivannut pekonia tai prinssinakkeja.

Hotelliaamupala

Wienissä käytiin katsomassa nähtävyyksiä ilman aikatauluja ja täysin fiiliksen mukaan. Ensimmäisenä suunnattiin Schönbrunnin palatsiin ja sitä ympäröivään upeaan puistoalueeseen. Palatsi on rakennettu 1700-luvulla ja oli aivan valtavan kokoinen. Käytiin ostamassa liput palatsin sisälle ja 1,5h odotusaikana ehdittiin käydä katselemassa puistoaluetta ja suihkulähteitä. Todettiin, että on sitä siihenkin aikaan ollut suuruudenhulluja ihmisiä, sillä alue oli valtava.

Schönbrunn
Puistoalue oli upea

Palatsikierroksen jälkeen suunnattiin syömään ja palatsin vieressä sijaitsevaan Tiergartenin eläinpuistoon. Eläinpuisto on avattu 1752 maailman ensimmäisenä eläinpuistona. Eläinpuisto oli aivan ihana ja oli niin hienoa nähdä kirahveja, norsuja ja sarvikuonoja, joita en ainakaan itse ole aikaisemmin nähnyt.

Seuraavana päivänä lähdettiin käymään Praterissa, josta löytyy myös huvipuisto. Praterissa sijaitsee Riesenrad, joka on siis 1897 valmistunut maailmanpyörä. Käytiin myös tavallisessa maailmanpyörässä ja tukkijoessa, sillä huvipuiston laitteisiin myytiin jokaiseen erillisiä lippuja. Liput olivat yleenä 3-4 euron luokkaa, lukuun ottamatta Riesenradia, joka olikin sitten kalliimpi, muistelisin että kymmenen euron luokkaa.

Riesenrad
Maisemia Riesenradista
Maailmanpyörän kyydissä

Käytiin myös Donautrum tornissa, joka on 252m korkea torni. Tornista löytyy ravintola ja näköalatasanne. Lippu torniin maksoi kymmenen euroa ja sen joutuu maksamaan myös jos menee ravintolaan syömään. Ravintolaan täytyy myös olla pöytävaraus etukäteen, joten itse kävimme vain näköalatasanteella. Näköalatasanne on 150m korkeudessa ja kyllähän sieltä Wien aika kivasti näkyi. Kuten myös lähestyvä ukkonen. Ukkosia Wienissä oli useampaan kertaan viikon aikana ja olihan ne hieman rajumpia, kuin suomen ukkoset. Salamointia oli kuitenkin kiva katsella hotellihuoneesta.

Maisemia Donautrumista
Ukkonen lähestyy vasemmalta

Viimeisenä iltana mentiin vielä polkuveneilemään Neue Donau nimiselle alueelle. Polkuveneily kyllä kruunasi koko reissun kun auringonlaskun aikaan oltiin liikenteessä. Muutamat paikalliset olivat vuokranneet soutuveneitä ja kieltämättä oli aika huvittavaa katsoa, kun ihmiset, joilla ei ole mitään käsitystä soutamisesta, yrittivät saada veneen etenemään haluttuun suuntaan.

Polkuveneilemässä
Illat oli lämpimiä, mutta pimeitä.

Sellaisia nähtävyyksiä ehdittiin käydä tarkemmin katselemassa. Wienin keskusta jäi meillä melko vähälle huomiolle ja oikeastaan vain viimeisenä päivänä riksakyydissä päästiin katsomaan keskustan paikkoja ohimennen. Nähtäväähän olisi ollut vaikka miten paljon, mutta meille nämä riitti oikein hyvin. Reissu oli siis kaikin puolin oikein onnistunut! Laitan vielä blogiin myöhemmin vinkit ostospaikoista, joissa kannattaa käydä, mikäli vierailee Wienissä. Sitten saa Itävalta postaukset riittää. 🙂

Oliko sinulle tuttuja paikkoja postauksessa?